Spring naar content

Tips voor een kleinere voetafdruk

Jouw energieverbruik en de hoeveelheid dierlijke eiwitten die je eet, hebben de meeste invloed op de grootte van je voetafdruk.

Mogelijkheden om je voetafdruk te verkleinen

© WWF

Voedsel

  • Koop vaker verse groenten en fruit in plaats van diepgevroren. 
  • Koop vaker verse groenten die in eigen land zijn verbouwd.
  • Vervang twee keer per week vlees door een vegetarisch alternatief.
  • Kook met een deksel op de pot of pan.

Dieet

Ons dieet, met name de consumptie van dierlijke eiwitten, heeft een grote invloed op onze natuurlijke omgeving waar we zo afhankelijk van zijn. Dit korte filmpje laat zien waarom, en hoe het anders kan.



Windmolens op zee

© Ecofys

Energieverbruik

  • Schakel over op groene stroom.
  • Zet je elektrische apparaten na gebruik uit in plaats van op stand-by.
  • Zet de thermostaat een half uur voor je gaat slapen of voor vertrek uit.
  • Douche een paar minuten korter dan je gewend bent.

© wwf/ANWB

Vervoer

  • Neem eens de fiets of ga lopen als je minder dan 5 km hoeft af te leggen.
  • Gebruik de airconditioning van de auto niet.
  • Kies voor een rustigere rijstijl.
  • Vervang één keer per twee jaar een verre vliegvakantie door een vakantie dichter bij huis met de trein of auto.
  • Kies voor carpoolen om naar het werk te gaan. 

Kinderen op stapel hout

© WWF

Papierverbruik

  • Gebruik gerecycled of FSC-papier in plaats van gewoon papier.
  • Vermijd reclame in de brievenbus door een ja/nee of nee/nee-sticker, verkrijgbaar op het gemeentehuis.
  • Zet 'Retour afzender' op ongewenste geadresseerde reclame en 'Ongewenste post' en stuur het terug.

Deze website maakt gebruik van cookies. Hier lees je meer informatie. Om cookies uit te zetten klik je hier. Deze melding verbergen X