Spring naar content

Tips voor een kleinere voetafdruk

Jouw energieverbruik en de hoeveelheid dierlijke eiwitten die je eet, hebben de meeste invloed op de grootte van je voetafdruk.

Mogelijkheden om je voetafdruk te verkleinen

Voedsel

  • Koop vaker verse groenten en fruit in plaats van diepgevroren. 
  • Koop vaker seizoensgroenten.
  • Vervang twee keer per week vlees door een vegetarisch alternatief.
  • Kook met een deksel op de pan.
  • Draai het vuur onder je pasta uit zodra het kookt. De pasta wordt vanzelf gaar in het warme water.

Voedingspatroon

Alles wat wij eten, en dan vooral dierlijke eiwitten, heeft een grote invloed op onze natuurlijke omgeving waar we zo afhankelijk van zijn. Dit korte filmpje laat zien waarom, en hoe het anders kan.



Windmolens op zee

Energieverbruik

  • Schakel over op groene stroom.
  • Zet je elektrische apparaten na gebruik uit in plaats van op stand-by.
  • Zet de thermostaat een half uur voor je gaat slapen of voor vertrek uit.
  • Douche een paar minuten korter dan je gewend bent.

Vervoer

  • Ga fietsen of lopen als je minder dan 5 km hoeft af te leggen.
  • Gebruik de airconditioning van de auto niet.
  • Kies voor een rustigere rijstijl.
  • Vervang één keer per twee jaar een verre vliegvakantie door een vakantie dichter bij huis met de trein of auto.
  • Ga carpoolen, rij bijvoorbeeld met een collega mee naar je werk. 

Kinderen op stapel hout

Papierverbruik

  • Gebruik gerecycled of FSC-papier in plaats van gewoon papier.
  • Vermijd reclame in de brievenbus door een ja/nee of nee/nee-sticker, verkrijgbaar op het gemeentehuis.
  • Zet 'Retour afzender' op ongewenste geadresseerde reclame en post en stuur het terug.

Deze website maakt gebruik van cookies. Hier lees je meer informatie. Om cookies uit te zetten klik je hier. Deze melding verbergen X