Luchtfoto van ontbosde velden voor palmolieplantages in Borneo

Palmolie Score Card 2016

Iedere 2 jaar onderzoekt WNF supermarktketens en levensmiddelenproducenten wereldwijd op hun gebruik en inkoop van duurzame palmolie. De resultaten publiceren we in de Palmolie Scorecard. In 2016 hebben we 137 internationale producenten en supermarktketens langs de meetlat gelegd - waaronder 10 Nederlandse bedrijven. Daaruit blijkt dat Nederlandse bedrijven als Ahold, Friesland Campina en Unilever goed op weg zijn als het gaat om gebruik van duurzame palmolie. Het gaat dus de goede kant op, maar we zijn er nog niet.

Ontbossing

Palmolie is wereldwijd de meestgebruikte plantaardige oliesoort. Hij wordt verwekt in levensmiddelen: van ijsjes, cosmetica en koekjes tot zeep en shampoo. Palmolie is booming business, maar aan de productie van palmolie zit een keerzijde.

Niet-duurzame geproduceerde palmolie vormt namelijk een grote bedreiging voor het tropisch regenwoud. In landen als Maleisië en Indonesië, waar 86 procent van de wereldwijde palmolie wordt verbouwd, moet steeds meer bos wijken voor oliepalmplantages. En daarmee verdwijnt ook het leefgebied van bijvoorbeeld de orang-oetan, de Sumatraanse neushoorn of de Borneo-dwergolifant.

Ook de lokale bevolking heeft last van de ontbossing. Zij zijn voor hun inkomen en levenswijze namelijk afhankelijk van het woud.

Afspraken

Met de Palmolie Scorecard wil WNF bedrijven stimuleren om hun verantwoording te nemen. Zo kijken we of ze lid zijn van de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie (RSPO), of ze hun eigen afspraken over gebruik en inkoop van duurzame palmolie na zijn gekomen, en of ze transparant zijn.

Een groot aantal bedrijven heeft afgesproken om aan het eind van 2015 volledig te zijn overgestapt op 100 procent duurzame palmolie. Uit de scorecard blijkt dat ruim twee derde van de onderzochte bedrijven voor meer dan 90 procent is overgestapt op duurzame palmolie. En Nederlandse bedrijven scoren relatief goed.

Maar nog steeds blijft een groep bedrijven achter. WNF vindt dat zij zich niet kunnen verschuilen achter het excuus dat er niet voldoende duurzaam geproduceerde palmolie beschikbaar is. Inmiddels is er, dankzij druk van de RSPO, genoeg duurzame palmolie voorhanden in de vorm van certificaten die voor ieder bedrijf beschikbaar zijn.

Wat kun jij doen?

Wil jij helpen om de palmoliebusiness te verduurzamen? Koop dan producten die duurzame palmolie bevatten. Soms is dat lastig te achterhalen: de meeste bedrijven voeren het RSPO-logo niet op hun verpakking, omdat hun producten vaak maar een klein beetje palmolie bevatten.Maar in de Palmolie Scorecard staat precies welke bedrijven duurzame palmolie gebruiken. Zo kun je toch een verantwoorde keuze maken. En stuur ook eens een tweet naar bedrijven die achterblijven. Of vraag producenten, je supermarkt of cateraar om alleen nog duurzame palmolie te verwerken en te verkopen.

Palmolie Scorecard 2016

Cover Palmolie Scorecard 2016
De uitbreiding van oliepalmplantages leidt tot grootschalige ontbossing in Zuidoost-Azië en brengt ook problemen voor lokale gemeenschappen met zich mee.
Download pdf 1.158 kb

Nieuws over palmolie